om oss

Vår story

Här kan du lära känna alla som gör vår verksamhet möjlig – från styrelsen och tränarna till våra hedersmedlemmar. Upptäck hur vi började, vad vi står för, och de människor som driver vår klubb framåt.

om oss

Vår story

starten

År 1985

Simrishamns Karateklubb smygstartade som en sektion i judoklubben och blev sedan en egen klubb 1985 med grundarna Christer Rosén och Bengt-Åke Bengtsson och har alltsedan dess haft en stabil verksamhet med högklassig karateträning. Vi är idag en aktiv tränings- och tävlingsklubb med medlemmar i alla åldrar. I klubben tränar alla tillsammans, gammal som ung. Christer är i dag hedersordförande i klubben och Bengt-Åke är hedersmedlem och aktiv i klubben som instruktör.

Christer Rosén

Grundare och hedersordförande

Bengt-åke Bengtsson

Grundare och hedersmedlem

理事会

Styrelsen

Styrelsen i föreningen ansvarar för att leda och styra föreningens verksamhet. De fattar beslut om strategiska frågor, budget och långsiktiga mål. Styrelsen övervakar också att verksamheten bedrivs enligt föreningens stadgar och att medlemmarnas intressen tillgodoses. De representerar föreningen utåt och säkerställer att allt arbete sker på ett effektivt och ansvarsfullt sätt.

Styrelsen

Ordförande: Roger Jönsson
Vice ordförande: Björn Wallebom
Sekreterare:  Caroline Larsson
Kassör: Majsan Hermansson
Ledamöter: Camilla Bengtsson, Joel Brage
Suppleanter: Patrik Arehov

Övriga funktioner

Valberedning:  Daniel Moëll (ordf.) och Christian Söborg Ingvarsson
Revisorer: Bengt-Åke Bengtsson och Daniel Moëll
Hedersordförande: Christer Rosén
Hedersmedlemmar: Bengt-Åke Bengtsson och Jan Tornberg

ROGER jönsson

stilen vi tränar

Shotokan

Shotokan karate grundades av Gichin Funakoshi i Japan på 1920-talet. Namnet ”Shotokan” betyder ”Shoto’s hus,” där ”Shoto” var Funakoshi’s pseudonym, som refererar till hans penna och betyder ”tall-vågor” rörelserna som bildas i tallbarren när vinden blåser. Stilen kombinerar traditionella okinawanska kampkonster med Funakoshi’s egna tekniker och filosofi. Shotokan kännetecknas av sina kraftfulla tekniker, djupa ställningar och en stark betoning på fysisk och mental disciplin. Idag är Shotokan en av de mest inflytelserika karatestilarna globalt, känd för sina eleganta rörelser och strukturerade träning. Vill du läsa mer? Klicka här.

黒帯

Black belt club

Detta är en hyllning till alla medlemmar som har uppnått svartbälte inom klubben. Vi är stolta över deras hårda arbete och engagemang, och vi hoppas att deras prestationer inspirerar andra på deras väg!

2 Dan [Nidan]
Jan Tornberg, 1985
Håkan Andersson, 2007
Jakob Waller, 2012
Patrik Arehov, 2019
Bengt-Åke Bengtsson, 2023
Camilla Bengtsson, 2023

1 Dan [Shodan]
Christer Rosén, 1983
Lars Eriksson, 1999
Dario Civcic, 2002
Dag Lind, 2007
Per Larsson, 2009
Johan Gustafsson, 2011
Jessica Ström, 2019
Svante Ström, 2019
Christian Söborg Ingvarsson, 2023

黒帯

Black belt club

Detta är en lista och en hyllning till alla medlemmar som har uppnått svartbälte inom klubben. Vi är stolta över deras hårda arbete och engagemang, och vi hoppas att deras prestationer inspirerar andra på deras väg!

2 Dan [Nidan]
Jan Tornberg, 1985